Опис досвіду

Тема досвіду:
Формування комунікативної і соціальної компетентності учнів на уроках української мови шляхом впровадження ноосферної освіти

Адреса досвіду:
м. Харків,
вул. Бучми, 44-Є,
Харківський ліцей № 141Харківської міської ради Харківської області

Автор досвіду:
Науменко Алла Анатоліївна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії,
учитель-методист

Провідна наукова ідея:
Розробка та впровадження моделі біоадекватної методики в початковій школі як засіб формування ключових компетентностей.

Актуальність досвіду:
* посилення інформаційного змісту та емоційного збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів;
* усвідомлення важливості здорового способу життя підростаючого покоління;
* можливість системного викладання знань у нових органічних взаємозв’язках;
* формування комунікативної і соціальної компетентностей учнів;
* формування системи цінностей, які допомагають пізнати себе як людину, як особистість, як суб’єкта відношень із Світом;
* можливість формування в учнів якісно нових знань, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості й систематичності;
* стимулювання пізнавальної самостійності, творчої активності та ініціативи учнів.
Харківський ліцей № 141 – Школа сприяння здоров’ю. Як кожного вчителя мене турбують питання: Як поліпшити процес навчання, досягти збереження здорового фізичного балансу організму, активізувати діяльність учнів, сконцентрувати увагу, уникнути стресових ситуацій, сформувати ключові компетентності? В рамках “Школи сприяння здоров’ю” в початковій школі реалізується програма “Школа успіху”. Однією з необхідних умов цілісного розвитку дитини є впровадження інноваційних технологій навчання і виховання, що забезпечують успіх. Такою є ноосферна, в основі якої лежить принцип природовідповідності, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів.

Науково – теоретичним підгруттям щодо реалізації методичної теми:
Н.В.Маслова “Ноосферное образование”, И.Н.Шванева “Ноосферная психология”, Н.В.Антоненко “Педагогика ноосферного развития”, А.Г.Бермус “Проблемы и перспективы реализации компетентносного подхода в образовании”, А.В.Хуторской “Ключевые компетентности как компонент личностно – ориентированой парадигмы образования”.
Методологічні засади ноосферної освіти
Ноосфера – це епоха поєднання індивідуального та колективного інтелектів та духовності, нової якості цілісного мислення. В концепції ноосферної освіти органічно об’єднані духовні і матеріальні початки, логіка і образ, дух і розум. Ця методика орієнтована на розвиток цілісного мислення учнів – одночасної двопівкульної роботи мозку, яка дає змогу більш ефективно його використовувати, застосовуючи одночасно логіку і уяву.
Біологічно адекватна методика – це сукупність скоординованих дій вчителя й учня, метою яких є мотивація та активізація цілісних динамічних образів за навчальними дисциплінами та навичок інструментальної роботи з ними. При цьому використовується системна організація фізіологічних, інтелектуальних, психічних функцій учнів. За формою ця методика релаксаційно-активна, у якій етапи релаксації (нагромадження інформації, робота правої творчої півкулі) чергуються з етапами активності (тренування лівої півкулі: логіка, аналіз, синтез інформації). При застосуванні біоадекватної методики я активно використовую ейдетичні методи (мнемотехніка, послідовні асоціації, логічні закономірності; ейдотехніка: оживлення, образне мислення, фотографічна пам’ять), ігрові методи тощо.
Метою ноосферної освіти є мотивація гармонійного, цілісного, екологічно здорового типу мислення, заснованого на усвідомленому сукупному володінні логічним та образним мисленням. Це той тип мислення, який дає людині цілісну картину світу та здатний бути інструментом рішення глобальних проблем у період переходу до ноосферного розвитку суспільства. Його економічність досягається за рахунок використання 5 каналів людського сприйняття, інтенсифікації творчого мислення і цілісного погляду на вивчені явища, звертання до власного досвіду учня та природних біоритмів людського організму. Це дає
скорочення часу вивчення будь-якого предмету у 3-6 разів, звільнює ресурси здоров’я учня, призводить до економії матеріальних і фінансових витрат і дає можливість у стільки ж разів підвищити ефективність засвоєння знань та умінь, формування компетентностей учнів.
При застосуванні біоадекватної методики я використовую як традиційні методи (слово вчителя, бесіда, аналіз мовних явищ, граматичний розбір, робота з підручником тощо), так і специфічні, а саме: пояснення нового матеріалу відбувається у процесі релаксації. Під час релаксації формується образон навчального матеріалу, на якому відображена теоретична інформація у певному алгоритмічному порядку. Далі здійснюється виведення образа на рівень словесного опису та графічного образу, відбитого у малюнку. При цьому учень діє у таких умовах, коли йому потрібно самостійно неодноразово вголос повторювати новий матеріал, коментувати його під час створення образона на папері, що призводить до кращого запам’ятовування інформації. Ноосферна освіта можлива вже сьогодні на всіх етапах за всіма навчальними дисциплінами.
Реалізація ноосферної освіти сприяє розвитку у молодших школярів наступних здібностей: самоорганізованість; комунікативна компетентність; соціальна компетентність; самостійність і критичність мислення; вміння використовувати досвіду; впевненість у власних силах.
Під комунікативною компетентністю розуміють здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми, певну сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування.
Соціальна компетентність – володіння сукупністю засобів, що дають можливість особистості взаємодіяти з різними соціальними групами та соціальними інститутами суспільства.

Сформованість комунікативної компетентності учнів визначається за такими параметрами: вміння висловлювати і доводити думку; вміння презентувати свій продукт; можливість безпосереднього спілкування; адекватне ставлення до критики; культура мовлення; адаптація в мовному середовищі.
Сформованість соціальної компетентності учнів - за такими параметрами: вміння робити вибір; вміння приймати рішення; вміння брати відповідальність; вміння безконфліктно співіснувати; власна активність; вміння оцінювати себе, товаришів.
Це означає, що треба розвивати в учнів навички: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, виконувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; застосовувати технології трансформації та конструктивного розв'язання конфліктів, досягнення консенсусу, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання; спільно визначати цілі діяльності,
планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проекти і стратегії індивідуальних та колективних дій; визначати мету комунікації, застосовувати ефективні стратегії спілкування, вміти емоційно налаштовуватися на спілкування з іншими. Процес формування особистості оптимально поєднує комунікативну та соціальну діяльність учнів як за формою, так і за змістом, насамперед, це міжособистісне спілкування.
Головний екзаменатор наших вихованців – життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати і контролювати власну діяльність, тобто успішно її виконувати, залежить насамперед від школи, від організації навчально – виховного процесу, від того, в якій мірі у них будуть сформовані ключові компетентності, в тому числі, комунікативні та соціальні.

Розглянемо етапи уроку за ноосферною технологією, які сприяють формуванню даних компетентностей: І етап – сенсорно - моторний ( почуттєвий); ІІ етап – символьний; ІІІ етап – логічний; ІУ етап - лінгвістичний.
На І етапі під час релаксації інформація поступає в праву півкулю, почуттєву. Учень в стані розслаблення, відпочиває логічна ліва півкуля. На знайомий позитивний образ, який учень уявляє, наноситься голосом учителя інформація нового матеріалу. В процесі пізнання співпрацюють дух, душа, тіло, знімаються стреси. На II символьному етапі учень малює образ на папері і наносить на ньому інформацію, це активна фаза, коли ліва півкуля обробляє почуттєву. Інформація позначає на папері форму, розмір тощо. III і ІV етапи відпрацьовані методично давно. Знання, отримані на таких уроках, легко відтворюються після довготривалого часу.
Ноосферну технологію я використовую найчастіше на уроках української мови. Пропоную роботу з схемами–образонами інтегрувати з релаксацією.
Організація вчителем навчання за ноосферною освітою дозволяє успішно формувати особистість дитини, їх компетентності та позитивну мотивацію до навчальної діяльності.

Основні форми реалізації навчання щодо формування вищеназваних компетентностей: релаксація, формування символу, робота в групах, парах; ситуативні, проблемні завдання; ігри; дослідження, практична робота, психоформули; мрії, казки, фантазії; самоконтроль, самооцінка тощо.
Великий потенціал у формуванні соціальної та комунікативної компетенції відіграє співробітництво учителя й учнів на уроці, у дослідницькій та позакласній діяльності. Тому у своїй роботі я, в першу чергу, створюю комфортні умови навчання, за яких кожний учень відчуває свою успішність. Особливу увагу приділяю розвитку умінню мислити, опрацьовувати
інформацію; акцентую увагу учнів на історії повсякденності; вчу самостійно формулювати судження із чіткою структурою аргументації.
Активна діяльність – одна з основних умов формування компетентностей. Активність акумулює весь шлях розвитку особистості, концентрує увагу дітей на життєвих обставинах, стратегію виховання самостійного досвіду.
Активна діяльність проявляється на уроках під час роботи в парах, групах, вправах щодо формування образону, складання діалогу, написання творів-роздумів, мрій, фантазій; рольову гру, використання презентацій, складених учнями; засідань круглого столу, диспутів, роботу учнівського самоврядування; закріплюються навички формування компетентностей на позакласних заходах, а розвиваються під час участі дітей у конкурсах різних рівнів, бо діти вступають у стосунки з різними соціальними групами.
А коли діти навчаються, співпрацюють разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає можливість вийти далеко за рамки їхнього нинішнього рівня знань і вмінь. Невимушена обстановка в малій групі сприяє розвитку у сором'язливих учнів навичок міжособистісного спілкування.

Елементи цієї технології, які я використовую в процесі навчання, дали позитивні результати: підвищилась успішність учнів, їхня пізнавальна і соціальна активність, вміння самостійно і критично мислити, здійснювати вибір, відповідати за нього, вміння позитивно і гуманно вирішувати конфліктні ситуації, поважати думку інших, впевненість у власних силах, зник страх перед складним матеріалом, підвищується рівень мовленнєвої культури, з зацікавленістю виконуються соціальні ролі; уроки наповнились радістю відкриття колективної і індивідуальної творчості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий